Volgens art. 32 van de Verordening Accountantsorganisaties (VAO) / Nadere Voorschriften Accountantskantoren is het verplicht om de klokkenluidersregeling van ons kantoor op de website te plaatsen. Ons kantoor acht het van groot belang dat medewerkers en derden op adequate en veilige wijze melding kunnen doen van eventuele vermoedens van een onregelmatigheid in ons kantoor.
Achtereenvolgens worden de volgende onderwerpen uitgewerkt:
1. Algemeen
2. Reikwijdte
3. Procedure
4. Vertrouwelijk
De klokkenluidersregeling wordt gepubliceerd op de website van DV&N Accountants Adviesgroep.
1. Algemeen
Het accountantskantoor heeft een regeling die waarborgt dat personen van buiten het
accountantskantoor en bij haar werkzame of aan haar verbonden personen zonder gevaar voor hun
rechtspositie vermeende onregelmatigheden binnen of (mede) buiten het accountantskantoor aan de
orde kunnen stellen. Deze regeling leidt ertoe dat klachten worden vastgelegd, vertrouwelijk en tijdig
worden behandeld en dat de onregelmatigheden waarover wordt geklaagd, indien gegrond, tijdig
worden afgehandeld door het nemen van passende maatregelen door het accountantskantoor.
2. Reikwijdte
Deze klokkenluidersregeling heeft betrekking op de volgende situaties:
a. handelingen die leiden tot strafbare feiten door het accountantskantoor of haar medewerkers;
b. alle werkelijke of vermoede andere overtredingen van externe wet- en regelgeving door het
accountantskantoor of haar medewerkers;
c. alle werkelijke of vermoede overtredingen van interne regelgeving door het
accountantskantoor of haar medewerkers;
d. (dreigende) intimidatie van medewerkers door collega’s dan wel leidinggevenden;
e. (dreigende) onrechtmatige vernietiging of manipulatie van gegevens of informatie;
f. en verder alle situaties die naar de mening van een melder voor melding aan de
vertrouwenspersoon in aanmerking komen.
Als er sprake is van verschillen van inzicht, dan wel klachten over het optreden van het
accountantskantoor dan wel haar medewerkers, kan ook gebruik worden gemaakt van deze
klokkenluidersregeling. Het verschil met de hiervoor genoemde richtlijnen hangt samen met het feit dat gebruik van de klokkenluidersregeling altijd op basis van anonimiteit plaatsvindt.
3. Procedure
1. Indien sprake is van een situatie die onder de reikwijdte van deze klokkenluidersregeling valt,
heeft de melder de mogelijkheid deze te melden aan de vertrouwenspersoon de heer H.J.A. Baas
(hjabaas@dven.nl). Indien de misstand betrekking heeft op de vertrouwenspersoon kan de misstand worden gemeld bij de heer K. Gros (kgros@dven.nl)
2. Externe meldingen kunnen gedaan worden bij een bevoegde autoriteit:
De afdeling onderzoek Huis voor Klokkenluiders (www.huisvoorklokkenluiders.nl)
Op de websites van de bevoegde autoriteit staat de procedure voor het doen van een externe melding. Ook staat daar hoe de bevoegde autoriteit de melding behandelt en onderzoek verricht.
Indien nodig kan de melder bij de afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders informatie inwinnen over het doen van een externe melding.
3. De vertrouwenspersoon bevestigt de melding binnen één week aan de melder. De
vertrouwenspersoon informeert de melder tevens hoe en binnen welke termijn diens melding
in behandeling zal worden genomen. Deze termijn bedraagt uiterlijk vier weken na de
ontvangst van de melding.
4. Indien sprake is van een onder de reikwijdte van deze klokkenluidersregeling
genoemde situatie ad a en/of e, informeert de vertrouwenspersoon onmiddellijk het MT.
De vertrouwenspersoon informeert hierover tevens de melder.
5. Als sprake is van een (dreigende) overtreding van interne of externe beroepsregelgeving,
informeert de vertrouwenspersoon de commissie Vaktechniek.
6. Bij het informeren van het MT en de commissie Vaktechniek als bedoeld in de punten 4 en 5,
maakt de vertrouwenspersoon de bron niet bekend.
7. De vertrouwenspersoon informeert de melder uiterlijk na vier weken over de afhandeling van
zijn melding en de maatregelen die zijn genomen. Wanneer deze termijn door onvoorziene
omstandigheden niet kan worden gehaald, informeert de vertrouwenspersoon de melder
hierover en geeft hij aan op welke termijn de melder zal worden geïnformeerd over de
afwerking van diens melding.
8. Meldingen die betrekking hebben op een (dreigende) overtreding van interne of externe
beroepsregelgeving worden in alle gevallen door de vertrouwenspersoon afgehandeld in
overleg met de commissie Vaktechniek met inachtneming van de vertrouwelijkheid.
4. Vertrouwelijkheid
De melding, de correspondentie hierover en de behandeling geschieden onder volledige
geheimhouding en vertrouwelijkheid, tenzij de melder de vertrouwenspersoon ontheft van zijn
geheimhoudingsplicht.
Het bestuur van het accountantskantoor garandeert medewerkers die meldingen aan de
vertrouwenspersoon doorgeven op grond van deze klokkenluidersregeling, dat de melding op geen
enkele wijze van negatieve invloed zal zijn op zijn/haar functioneren binnen het accountantskantoor,
dan wel zijn/haar carrière.